
 

1
 

Cenzura din Televiziunea Română – importată din Ungaria lui Viktor Orban 
Alexandru GHIȘA 

 
Când într-o țară ce se pretinde democratică, un partid și liderul său au trei mandate 

consecutive, democrația este pusă sub semnul întrebării. Alegerile din aprilie 2022 din Ungaria, i-a 
adus lui Viktor Orban și partidului său – Alianța Tinerilor Democrați, FiDeSz – un al patrulea 
mandat și o majoritate parlamentară mai mult decât confortabilă. Aceasta nu mai este democrație, 
este autocrație. Ungaria de astăzi este un „Orbanistan”, cu un regim autoritar după modelul 
republicilor asiatice, ex-sovietice. Asta înseamnă că Viktor Orban și „tinerii democrați” din 1988-
1989, au îmbătrânit rău de tot. 

După o perioadă de „încălzire” la guvernarea Ungariei în intervalul 1998-2001, Viktor 
Orban și partidul său, FiDeSz, au revenit în forță în 2010 și au schimbat regulile jocului democratic 
în timpul jocului. De atunci Ungaria este condusă cu mână forte până în prezent. 

În luna mai 2022, am fost invitat la o emisiune - „Reporter Special”, realizată de dl. Romeo 
Couți, jurnalist tv. senior la TVR Cluj, în care, alături de dl. Tudor Păcuraru, filolog, fost ofițer SRI, 
un foarte bun analist în domeniul informațiilor, am dezbătut și analizat drumurile europene și 
transilvane ale d-lui Viktor Orban și ale echipei sale guvernamentale și parlamentare. Emisiunea, 
concepută în două ediții, urma să fie difuzată pe 5 iunie a.c., prima parte și a doua ulterior, dar a 
fost oprită de la difuzare. Emisiunea cenzurată pe postul regional TVR Cluj, apare ulterior în grila 
de programe a TVR 3, cu difuzare peste exact o lună, la 5 iulie a.c. Surpriza a fost totală – 
emisiunea a fost stopată și aici, din câte am înțeles, la intervenția expresă a conducerii TVR ! 
Concluzia pe care o pot trage este una singură – TVR practică  cenzura de sorginte totalitară. A 
doua parte a emisiunii nici nu a mai văzut-o nimeni. De unde apare această atitudine ? Răspunsul 
meu este unul singur – din Ungaria. Pentru că, în această țară se practică cenzura din 2010 – 
liderul suprem nu poate fi criticat. 

În consecință, nici la Televiziunea Națională din România nu ai voie să discuți despre Viktor 
Orban. Aceasta în condițiile în care TVR nu are un corespondent  de presă la Budapesta. Nu este de 
mirare, pentru că nici Societatea Română de Radio nu mai are un corespondent acolo. România 
este total descoperită în capitala Ungariei. Acolo au loc evenimente politice interne și 
internaționale, culturale și artistice, sportive chiar, de importanță majoră și pentru România. Dar 
TVR și SRR au ales să nu informeze opinia publică din România despre evenimente dintr-o țară 
vecină, cu interese mai mult decât majore în țara noastră, unde există o comunitate consistentă de 
etnici maghiari și o întreagă regiune  revendicată de Budapesta – este vorba de Transilvania. Dar 
pentru TVR și SRR aceste aspecte sunt minore, de natură istorică și la noi istoria și patriotismul au 
devenit noțiuni desuete, de care publicul românesc nu ar mai avea nevoie. 

Aș vrea să atrag atenția conducerii celor două instituții că, pentru opinia publică din 
Ungaria, Transilvania este un teritoriu maghiar, aflat, deocamdată, la România, care i-a fost dat 
prin „dictatul” de la Trianon, respectiv Tratatul de pace semnat la 4 iunie 1920, între Ungaria și 
restul lumii. Nici astăzi, autoritățile de la Budapesta, indiferent de culoarea politică, nu recunosc 
acest tratat. Din acest considerent, opinia publică din Ungaria este interesată de tot ce se întâmplă 
în România, cere informații și este informată. De unde obține aceste informații ? Foarte simplu – 
posturile publice ungare de televiziune, MTV 1, MTV 2 și Duna TV au corespondenți de presă în 



 

2

România. La fel și postul public de radio și chiar și Agenția Oficială de Știri, MTI. La aceștia 
adăugați jurnaliștii români de limbă maghiară care colaborează direct cu presa ungară, publică și 
privată. Mai mult, la Târgu Mureș funcționează postul privat de televiziune, „Erdely TV”, cu 
finanțare externă de la Budapesta. Pentru conducerea TVR și SRR aș vrea să traduc – Erdely 
înseamnă Transilvania. 

Îmi pun totuși întrebarea – De ce în România nu ai voie să vorbești despre Viktor Orban ? 
Acest lider politic, foarte vocal în Europa, a preluat puterea la Budapesta, în 2010, cu sloganul că 
națiunea maghiară este o „națiune unitară, unită dincolo de granițele statale”. În acest concept 
intră și maghiarii din Transilvania. Imediat după victoria electorală, Guvernul Orban a adoptat în 
regim de urgență două legi – una privește dreptul tuturor maghiarilor de peste hotare la un 
pașaport maghiar, chiar dacă nu locuiesc în Ungaria „trianonică” și a doua stabilește data de 4 
iunie, ziua Tratatului de la Trianon din 1920, drept „Ziua Unității Naționale”. Interesant că în 
expunerea de motive la această lege privind ziua Trianon-ului, se spune textual că „Dumnezeu este 
domnul istoriei”. Foarte frumos, cu sublinierea că în Ungaria se face istorie în școală. Și în România 
se predă istorie – dar în școlile cu limba de predare maghiară. Și se face istoria Ungariei, nu a 
României. Dar Guvernul de la București este total dezinteresat de acest subiect. Cred că domnul 
ministru al Educației se bucură că la noi Dumnezeu nu este și domnul istoriei ! 

Tot din 2010, domnul Viktor Orban, șef al guvernului, a reușit să preia președinția Ungariei 
și conducerea parlamentului, prin nominalizarea unor membri marcanți ai FiDeSz. Având 
majoritate parlamentară a modificat de vreo 12 ori Constituția Ungariei. La 20 decembrie 2010 a 
fost adoptată cea mai controversată lege – Legea mass-media. Prin această lege, Viktor Orban a 
schimbat conducerea celor trei televiziuni publice – MTV 1, MTV 2 și Duna TV, a celor trei posturi 
de radio naționale și a Agenției Oficiale de Știri, MTI. A pus în fruntea acestor instituții oameni 
loiali, care să nu mai critice puterea instalată la Budapesta. La fel a procedat cu presa scrisă și 
electronică. Prin această lege s-a reușit consolidarea hegemoniei FiDeSz în mass-media ungară. 

Îmi pun întrebarea dacă această lege nu are cumva și atribuții extrateritoriale, cu 
valabilitate în Transilvania, din moment ce TVR Cluj a cenzurat o emisiune despre Viktor Orban ?! 
Dar de ce a reacționat în același mod conducerea TVR ? Probabil din obediență față de UDMR, a 
cărei doctrină este mult apropiată cu a FiDeSz și face parte din coaliția aflată la putere la București 
– PSD – PNL – UDMR. 

În aceste zile, dl. Viktor Orban se află în România, împreună cu demnitari ungari din echipa 
domniei sale, la Tușnad. Aici se derulează, sub numele de „Tusvanyos”, un atelier unic al 
solidarității și al voinței naționale (maghiare) de a dăinui pe pământul natal (am citat din 
comunicatul d-lui Zsolt Nemeth, președintele Comisiei pentru Afaceri Externe a Parlamentului 
Ungariei). Asemenea acțiuni se desfășoară în România de 31 de ani. Și pentru că d-lui Viktor Orban 
îi place fotbalul, a invitat la Tușnad și pe unii dintre cei ce gestionează echipele de fotbal finanțate 
de statul ungar în localități din afara Ungariei, inclusiv pe dl. Laszlo Dioszegi, de la Sepsi OSK – 
Sfântu Gheorghe. Probabil vrea să joace cel puțin un amical, dar nu prea are parteneri de la 
București, cu excepția d-lui Hunor Kelemen, vice-premier în Guvernul României. Oricum, dacă se 
va juca ceva la Tușnad, se va juca cu Supercupa României pe masă. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 


